21.8.17

SS Normandie Gemisi Yangına Teslim

Dünyada Nostalji Rüzgarı

40 LI YILLARIN MUHTEŞEM GEMİSİ SS NORMANDIE YANGINA TESLİM OLDU 
Buharlı makinaların daha rantabl bir çalışma sürecine girdiği 1900 yıllarda, okyanus ötesi deniz trafiğinde kullanılan devasa yelkenli gemilerle eski teknoloji buharlı gemiler bir kenara itilir ve özellikle Avrupa - Amerika arasında çalışacak olan lüks ve güçlü buharlı gemiler devreye girer.

Titanic Transatlantik 1912

Transatlantik (Transatlantique-CGT) sınıfına tabi bu tür gemiler arasında, başta dünyanın en büyük deniz faciası olarak tarihe geçen ve 15.Nisan.1912 tarihinde sulara gömülen, White Star Line Şirketine ait RMS.Titanik, kardeş gemileri RMS.Olympic, RMS.Britannic, rakip gemilerden Cunard Line Şirketine ait RMS.Lusitania ile RMS.Mauretania transatlantik gemileri yer alır.

Konumuzda bahsi geçen gemi ise buharlı transatlantik gemilerin sonuncusu sayılabilicek, zamanın en hızlı, en lüks, en güçlü ve en büyük gemilerinden birisi olan ve 1935 yılında ilk seferini yapan, buharlı turbo-elektrikli Fransız yapımı SS.Normandie yolcu gemisidir.

SS Normandie Transatlantik 1942
300 m. (981.33 ft.) uzunluk, 36 m.(117.9 ft.) en ve 56 m.(184 ft.) yüksekliğindeki geminin itici gücü, buharla 4 turbo-elektrik motoruyla üretilen 160.000 HP dir.
1345 Mürettebat ile toplam 1972 yolcuya hizmet veren geminin azami hızı ise 59.6 km/h dır.

SS Normandie kesit görünüş



SS Normandie, 1942 yılındaki ABD ne yaptığı son seferinde, Fransa 2.Dünya Savaşı'na katıldığı için bir daha geri dönemedi ve ABD ne devredilerek USS Lafayette adı ile hizmete konuldu.
Lafayette bilindiği gibi ABD bağımsızlık savaşında onlara yardımcı olan eski bir Fransız Generali, onun şerefine ismi Normandie'ye verilmiştir. 

SS Normandie römorklar eşliğinde


Ancak aynı yıl New York Yolcu Terminali olan Pier-88 de kısmi onarım yapılırken, kaynak esnasında çıkan kıvılcımla geminin iç ahşap ve PVC kaplamaları yanmaya başladı ve yangın hızla büyüdü, uzun uğraşlar sonu söndürüldü isede gemi Hudson nehrinde yan yatmış oldu.
Yangına böyle hazırlıksız yakalanmasının bir nedenide, dünyanın en büyük gemisi ama ne yazıkki yangın konusunda ilk önlemi alacak sistemden yoksun kalmış.

Normandie Hudson Nehri'nde yangın sonrası

Kurtarılması yada hurdaya ayrılması konusunda uzun tartışmalar yapıldı ve nihayet geminin, çok yüksek maliyetlere mal olsada kurtarılması kararı alındı, kurtarıldı, içindeki salonları, restoranları, yüzme havuzları gibi sosyal aktiviteler ile hizmete sunuldu ama, zaman içinde getirisi, giderini karşılayamadığından 1946 yılında hurdaya ayrıldı.

                    SS Normandie kurtarılmış ve onarılarak turizme sunulmuş


Normandie İç mekan görseller

Işık Şehri lakabını taşıyan Paris gibi bu gemiyede Işık Gemisi lakabı takılmıştı.Ard Deco sarayına benzer iç yapısı, aynalı salonları, yıldızlı birinci sınıf yemek salonu ve diğer ultura lüks aktiviteleri ile dünyada bir eşi yoktu bu geminin.

Onarılan Normandie üst güverte

Normandie Havuz ve iç mekanlar

Konuklarından bir kaçı ise dünyanın en ünlü simaları arasında sayılan Ernest Hemingway, Colette, Fred Astaire, Walt Disney ve tüm Von Trapp Ailesinin şarkıcılarıydı.

Normandie üst güverde ve iç mekanlar


SS Normandie, kariyeri boyunca İngiliz RMS Queen Mary ile rekabet içinde olan, zamanın en hızlı Transatlantik gemisiydi.
ABD göçmenlere kapısını kapattığı için bu tür gemiler, eskiden olduğu gibi göçmenlere hizmet veremiyor, sadece ekonomik yönden yüksek kesimler ile Avrupa'daki içki yasağından kaçmak isteyenlere hizmet sunuyordu.

                    Normandie iç mekanlar


Normandie tasarımında herne kadar ağırlıklı olarak birinci sınıf yolculara hitap eder şeklinde bir özellik yoktu ve her tür yolcuya hizmet verebiliyordu, ancak en üst bölümdeki şatafatlı giriş yol ve merdivenleri ile diğer lüks aktiviteler en çok para harcayan müşterilere ayrılmıştı.

Normandie iç mekanlar


Bu bölümdeki tesisler arasında adeta yok yoktu, son derece lüks yemek salonu, dinlenme salonları, yüzme havuzu, lüks bir alışveriş merkezi, tiyatro, gece kulübü, şapel, güzellik salonu ve hatta kış bahçesi müşterilere hizmet sunmak için kapılarını açmıştı.

Normandie iç mekanlar

Yolcular bronz madalyonlarla bezenmiş 20 ft. uzunluğundaki kapılardan yemek salonuna geçerler, duvarlar boyunca sıralanmış sütünlar arkasında gece kulübüne yönelirler, Mısır duvar resimleri ile kaplı içki odalarında keyiflice içkilerini yudumlar dururlar.

Normandie iç mekanlar


Birinci sınıf süitlerin her biri farklı zevklere hitap edebilecek şekilde değişik tasarımcılar tarafından dekore edilmiştir. Hemen hemen her süitte lüks konaklama birimleri, yemek odaları, bebek grand piyanoları, çoklu yatak odaları ve özel güverteler yer alır.

SS Normandie Transatlantik 1942 (Başka bir görünüş)

Ancak ne varki Normandie'nin mevcut aşırı lüksü, bir okyanus gemisi olarak karlılık konusunda en büyük kusuruydu, çünkü bu kadar kapasiteyi dolduracak zengin yolcu bulunmuyordu, neredeyse her seferinde kapasitenin sadece yarısından biraz fazlası doluyordu.
Bu nedenle getirisi geminin masraflarını ancak karşılıyabiliyor, bırakın kar etmeyi zaman zaman Fransız devleti tarafından da sübvansiyon ediliyordu.

Queen Mary Translantik 1942

Oysaki rakibi olan Queen Mary gemisinde, zengin yolculara verilen lüks hizmeti kadar olmasada ona yakın derecede bir lüks hizmeti diğer ikinci sınıf yolcularla turist yolculara vermekteydi. Dolayısıyle de Normahdie ile yaptığı yarışı kazanmış oldu.
Öyleki Normandie gemisinin sahibi olan şirketin ABD makamlarından gemi bedelini alıp alamadığı da meçhul.

Normandie üst güverte güneşlenme


Geminin yangına teslim olmasıda bambaşka şüpheleri, ihmalleri ve yangının söndürülmesi anında tam anlamıyle itina gösterilmemesi gibi olasılıkları ortaya çıkarmakta.
New York itfaiye departmanı, yangını kontrol altına almaya ve söndürmeye çalışırken gemi tasarımcıları olay yerine gelir, yardım teklifinde bulunur :
Tasarımcılar tekneye girmeyi ister ve yangın musluklarını açarak, alt güvertelerin nehir suyu ile dolmasını, dolayısıyle alt katlardaki yangının söneceğini söyler sede teklif dikkate alınmaz, rededilir.
                   Normandie batık ayrı bir tablo


Ayrıca sabotaj ihtimali ortaya atılır : Olaya mafyanın el attığı, sendikalar üzerindeki güçlü etkisini kullanarak bilinçli şekilde yangın çıkarıldığı, yada düşman sabotajcılarının olaya bilfiil karıştığı.
Normadie yangın henüz söndürülmüş


AIncak daha sonraları kongre soruşturmasında, sabotajın yada mafya ilişkisinin var olmadığı, olaya sadece çalışanların ihmalkarlığının neden olduğu kararına varılır.

Büyük masraflarla kurtarılan geminin turizme yönelik işletmesinde kar yerine zarar kendisini göstermeye başlayınca 1946 yılında o günün rayiciyle 161.680 dolara hurda olarak satılır.(Bu günkü rayiçle 1.997.000 $)
Satışa çıkarılmadan önce gemi içindeki çıkarılabilir ne varsa alınır ve açık artırma ile satılır, bunlardan First-C ASS. Yemek Salonunun bir köşesi New York Metropolitan Museum Of Art' da korunurken:

New York Metropolitan Müze

İhtişamlı kapısı Brooklyn Katedrali'de, Birinci sınıf iç mekan merdivenindeki 8 ayak bronz heykelden biri New Jersey'deki Scrapyard'a bulunmakta, diğer değerli eşya ve parçaların ise akibeti meçhul.
Her ne kadar muhteşem ışık okyanus gemisi yok olmuş isede, New York Müzesi Normandie ile ilgili geniş bir foto arşivini muhafaza etmektedir.

<< Başa Dön 

                                               ********************************

BUNLARDA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Dünyanın en pahalı 10 yolcu gemisi




Dünyanın en büyük ve lüks yolcu gemisi






Kayalara çarparak batan İtalyan gemisi







Norveç'de kış mevsiminde üşüyen çocuğa yardım görüntüleri








ABD nde 12 Yaşında ölen kız çıcuğu Taylor'un ölmeden önce yazmış olduğu mektubu







Dünyada en çok ziyaret edilen 10 mekan





Dünyada ilk 10 a giren üniversiteler










Bizi Takip Edin

Share

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder